Consumenten die biologische producten bij een supermarkt kopen, zijn een stuk voordeliger uit dan bij een natuurvoedingswinkel.
Biologische producten kosten in een natuurvoedingswinkel gemiddeld een kwart meer, blijkt uit een vrijdag gepubliceerde prijspeiling van de Consumentenbond.
De consumentenorganisatie vergeleek drie landelijke supermarktketens (Albert Heijn, Jumbo en Plus) en vier ketens van natuurvoedingswinkels (EkoPlaza, Marqt, Natuurwinkel en Estafette). Van de supermarkten is Jumbo het voordeligst voor biologische producten, bij de natuurvoedingswinkels is EkoPlaza het goedkoopst, concludeert de bond.
De Consumentenbond noteerde in oktober ruim 3000 prijzen van 150 veel verkochte biologische producten zoals kipfilet, melk, tomatensoep en yoghurt. Tussen biologische producten van de Jumbo, Albert Heijn en Plus zat slechts een minimaal prijsverschil, bij de biologische winkels was het prijsverschil tussen de goedkoopste winkel (EkoPlaza) en de duurste (Estafette) een stuk groter: zo’n 10 procent.
Bij een aantal identieke producten werden opmerkelijke prijsverschillen geconstateerd. Hipp babyvoeding bijvoorbeeld kostte bij Jumbo 0,99 euro, terwijl de Natuurwinkel 1,35 euro rekende. En een reep melkchocolade van Bio+ kostte bij Jumbo 1,13 euro, terwijl dezelfde reep bij Marqt voor 1,69 euro in de schappen lag.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl